Visie en speerpunten
Missie van De Toverlaars
OBS De Toverlaars streeft naar een uitdagende en magische leeromgeving, waar kennis, creativiteit, het sociale component en samenwerking centraal staan en waarbinnen de leerlingen de mogelijkheid krijgen om hun eigen kwaliteiten en talenten te ontwikkelen.
Visie van De Toverlaars
De Toverlaars wil een inspirerende en magische leeromgeving creëren waar samen leren en groeien in kennis, vaardigheden en sociale omgang centraal staan. Wij streven ernaar om door middel van gewoon goed onderwijs een stevige basis te leggen in taal, lezen en rekenen, terwijl we tegelijkertijd ruimte bieden voor talentontwikkeling en thematisch leren. Op OBS de Toverlaars kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten samenkomen in een veilige, ondersteunende omgeving waarin iedereen zich gekend en gewaardeerd voelt ongeacht je afkomst en identiteit.
Onze thematische aanpak integreert de basisvakken en verrijkingsvakken zoals ICT, techniek, dans, cultuur, muziek en drama door de hele school, van groep 1 tot en met 8. Deze aanpak stimuleert niet alleen cognitieve, maar ook creatieve, sociale en emotionele groei. Daarnaast organiseren we een aantal keer per jaar groeps doorbrekende activiteiten die samenwerking en individuele talentontwikkeling bevorderen. Onze muzische middagen zijn daar een goed voorbeeld van. Maar ook het werken met de maakboxen in het kader van wetenschap en techniek die passend zijn bij het thema. Daarnaast zijn ouders actief betrokken in de school, wat bijdraagt aan het groepsgevoel.
De school hanteert de methode "Kanjer" om een respectvolle, positieve cultuur te waarborgen waarin iedereen zich veilig voelt om te leren en te ontwikkelen. Samen met ouders, leerlingen en het onderwijsteam bouwen we aan een leeromgeving waar ieder kind zijn of haar talent kan ontdekken en benutten.
Kernkwaliteiten van De Toverlaars
Groeien in kennis en vaardigheden
Onze focus ligt op een stevige basis in taal, lezen en rekenen. De ochtenden staan in het teken van basisvaardigheden waarmee we via de EDI methode onze leerlingen kennis laten maken met niet alleen theoretische vaardigheden, maar ook met bredere 21e-eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken en handelen, die hen voorbereiden op de toekomst.
Thematisch leren en beleven
We werken met schoolbrede thema’s die in alle groepen zichtbaar zijn, zowel in de lessen als in de inrichting van de school. De middag is gericht op thematische vakken zoals ICT, techniek, cultuur, dans, muziek en drama. Door te werken met thema’s vergroten we de ervarings-, kennis-, taalbasis van leerlingen, waardoor ze nog beter tot leren komen. Dit biedt ruimte voor talentontwikkeling, groepsdoorbrekende activiteiten en samenwerking met ouders. Zo maken wij leren magisch! Door ook de omgeving bij het leerproces van het kind te betrekken werken wij ook aan burgerschap.
Samen sterk (Kanjers)
Samen leren en samenwerken zijn belangrijke thema’s binnen onze school. Door het Kanjer-programma creëren we een veilige, respectvolle leeromgeving waarin elke leerling, ouder en leerkracht zich verbonden voelt. De driehoek van ouders, leerling en leerkracht vormt de basis voor een fijne, ondersteunende leeromgeving.
Respectvol en veilig
Een veilige leeromgeving is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Samen leren we dat iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt. We werken samen aan een positieve sfeer waarin kinderen zich op hun gemak voelen om te leren, fouten te maken en zich persoonlijk te ontwikkelen.